Handle umiddelbart

Våkenhet kan hjelpe mye, men vi har alle øyeblikk der vi ikke orker å være på vakt. Hvis du blir utsatt for svindel, er det viktig å raskt sperre kort og koder

Sjekkliste

Hvis uhellet er ute, er det visse ting du bør huske å gjøre. Vi har satt sammen en sjekkliste nedenfor som du kan gå gjennom for å forsikre deg om at du ikke har glemt noe

1. Politianmeldelse

Hvis du har vært offer for et bedrageri, bør du alltid melde det til politiet. Du kan melde fra til politiet på nærmeste politistasjon eller anmelde på www.politiet.no

2. Sjekk ID-dokumentene dine

Sjekk at du t du har alle dine ID-dokumenter (ID-kort, pass, førerkort osv.). Hvis du oppdager at du har mistet et ID-dokument, må du melde det til politiet

3. Sjekk kontohistorikken 

Gå gjennom kontohistorikken din for å se om det har skjedd noe på kontoene dine som du ikke kjenner igjen. Hvis det er tilfelle, kontakt banken din direkte for å få hjelp til hvordan du skal håndtere situasjonen.

4. Sperre koder og passord

Hvis du mistenker at kodene dine har kommet på avveie, bør du sperre og/eller endre koden eller passordet.

5. Sjekk egen adresse

Sjekk at adressen din ikke har blitt endret. 

6. Falske fakturaer

Hvis du mottar en faktura som du ikke kjenner igjen, ring selskapet som fakturerer og bestrid fakturaen.

7. Sperre personnummer

Hvis du mistenker at noen har misbrukt ditt personnummer, bør du alltid melde hendelsen til politiet.