1. Politianmeldelse
Hvis du har vært offer for et bedrageri, bør du alltid melde det til politiet. Du kan melde fra til politiet på nærmeste politistasjon eller anmelde på www.politiet.no
2. Sjekk ID-dokumentene dine
Sjekk at du t du har alle dine ID-dokumenter (ID-kort, pass, førerkort osv.). Hvis du oppdager at du har mistet et ID-dokument, må du melde det til politiet
3. Sjekk kontohistorikken
Gå gjennom kontohistorikken din for å se om det har skjedd noe på kontoene dine som du ikke kjenner igjen. Hvis det er tilfelle, kontakt banken din direkte for å få hjelp til hvordan du skal håndtere situasjonen.
4. Sperre koder og passord
Hvis du mistenker at kodene dine har kommet på avveie, bør du sperre og/eller endre koden eller passordet.
5. Sjekk egen adresse
Sjekk at adressen din ikke har blitt endret.
6. Falske fakturaer
Hvis du mottar en faktura som du ikke kjenner igjen, ring selskapet som fakturerer og bestrid fakturaen.
7. Sperre personnummer
Hvis du mistenker at noen har misbrukt ditt personnummer, bør du alltid melde hendelsen til politiet.