Slik sender du penger
Skal du sende penger til et annet land? Hos FOREX kan du trygt, smidig og enkelt sende penger med Western Union til slektninger og venner over hele verden.
Å sende penger med Western Union er enkelt. I Norge er FOREX agent for Western Union, og alt du trenger å gjøre er å besøke en av våre 10 butikker rundt om i landet. Der får du hjelp til å raskt og trygt overføre penger til mottakere i andre land.
– Vi har høy service, tar imot kontanter og har gode åpningstider. I tillegg snakker vi over 50 forskjellige språk og kan lett hjelpe dem som ikke snakker norsk, sier Kristina Meurke, Head of Currency Support hos FOREX.
Det er tre måter å overføre penger på.
– Hvis mottakeren har en mobil lommebok, kan du sende penger direkte til mottakerens mobiltelefon. Eller du kan velge å sende pengene enten til mottakerens bankkonto2 eller til en agent der mottakeren kan hente ut kontanter. Du kan selv velge om mottakeren skal få pengene innen noen minutter eller neste dag, sier Kristina Meurke.
Kryptert overføring
Western Union har eksistert siden midten av 1800-tallet og er i dag en av de største i verden på pengeoverføringer. Gjennom Western Union kan du sende penger til over 200 land og territorier rundt om i verden. Med ca. 600 000 agenter over hele verden når Western Union nesten alle hjørner av jorden.
– Det gjør at du kan sende penger også til mottakere som bor i mindre byer og mangler bankkonto eller mobil lommebok, sier Kristina Meurke.
Alle agenter gjennomgår en streng vurdering før de godkjennes som offisiell agent for Western Union.
– Det er en veldig streng prosess, og kun pålitelige bedrifter får bli agenter for Western Union. Selve overføringen er kryptert for høyeste sikkerhet, sier Kristina Meurke.
Økonomisk hjelp
Penger sendt av Western Union går ofte til slektninger og venner i andre land som trenger økonomisk hjelp.
– Det kan være at det har skjedd en katastrofe eller at det er en krigstilstand. Da tilbyr vi en rask og sikker måte å overføre penger til mottakere som er i en sårbar situasjon. Men vi har også mottakere som nettopp har mistet lommeboken på ferie og trenger hjelp eller studenter som studerer i utlandet og får litt penger fra foreldrene, sier Kristina Meurke.
1] Pengene utbetales til mottakerens mWallet-leverandør i form av kreditt til en konto knyttet til mottakerens mobilnummer. Ekstra gebyrer fra tredjeparter kan påløpe, f.eks. for tekstmeldinger og gebyrer for overtrekk og kontantuttak. Tilgjengeligheten av pengene avhenger av vilkårene for tjenesten. Begrensninger er beskrevet i mobilskjemaet.
2] Tjenesten kun tilgjengelig i enkelte land (mwallet og Direkte til bankkonto).
3] Midler kan bli forsinket og tjenester kan være utilgjengelige avhengig av visse transaksjonsbetingelser, for eksempel beløp sendt, destinasjonsland, valutatilgjengelighet, regulatoriske problemer, identifiseringskrav, agentåpningstider, tidssoneforskjeller eller forsinkede betalingsalternativer. Ytterligere restriksjoner kan gjelde. Les vilkårene nedenfor for mer informasjon.
4] Antall representanter gjelder fra 30. september 2021.